Precies één jaar geleden startte Arnaud als e-commerce Chief of Clan bij Terrabeo, de groep die BE O en de Bio Markt in Brussel beheert, nadat hij Henri (Chief of Tribe van Terrabeo) leerde kennen op een evenement. Arnaud die op dat moment op zoek was naar een nieuwe uitdaging en al heel wat ervaring in de digitalisering van de voedingssector had opgebouwd, nam het roer over van het e-commerce schip, klaar om uit te varen en de wateren te verkennen. Want achter de schermen lag de webshop al klaar, alleen de kapitein ontbrak nog. Vandaag 1 jaar later, lanceert BE O na de afhalingsdienst ook levering aan huis!
BE O heeft hier en daar al enkele hints gedropt dat online shoppen nog gemakkelijker zal worden. Vertel eens: wat heb je met je team in petto?
"Sinds 1 februari levert BE O nu ook bij onze klanten aan huis. We voelden sterk aan dat de levens van elke klant verschillend zijn en om een andere organisatie vragen. Zeker met de huidige situatie, waar veel mensen nu van thuis uit werken, vraagt het toch soms om wat reorganisatie binnen de gezinnen. Met de lancering van onze thuislevering van bioproducten willen wij de consumenten zelf laten kiezen welk moment voor hen het beste past van maandag tot en met zondag om bij BE O boodschappen te doen."
Hoe gaat dat dan precies in zijn werk?
"Wel, vanaf nu zullen consumenten dus 7/7 boodschappen kunnen doen bij BE O afhankelijk van wat hun dagelijkse noden zijn op vlak van voeding. Het moment dat de consument zijn levering ontvangt (maandag - zondag), is afhankelijk van de gekozen verzendmethode: pick up in onze Versmarkten, levering per fiets (Cargo Velo) of via een gekoelde camionette (DPD Fresh). Momenteel breiden we ook nog volop ons netwerk voor afhalingspunten uit, zodat pick up ook buiten de Versmarkt mogelijk wordt. Het is belangrijk om te benadrukken dat wij ook online nog steeds onze missie sterk maken: kwalitatieve, biologische voeding voor elke dag aanbieden aan de juiste prijs. Juist voor jou als consument, maar ook voor de partners met wie we samenwerken."
"Met de lancering van onze thuislevering van bioproducten willen wij de consumenten zelf laten kiezen welk moment voor hen het beste past van maandag tot en met zondag om bij BE O boodschappen te doen."
Hoe kunnen jullie die missie ook aan de online consument blijven beloven?
"Onze e-commerce is heel verschillend van andere spelers op de markt, die vaak met een gecentraliseerd depot werken. Als je bij BE O shopt in regio Gent, mag je er ook zeker van zijn dat de producten zorgvuldig geselecteerd worden door het team van BE O Gent en ook door hen aan jou of de koerier overhandigd wordt. Hetzelfde geldt voor regio Antwerpen. Je doet dus echt letterlijk je boodschappen in de Versmarkt van Gent of Antwerpen en niet in één of andere opslagplaats. Bovendien is er ook geen minimum hoeveelheid vereist, net als in de markt, en kunnen consumenten in de mate van het mogelijke ook online verpakkingsvrij shoppen. Iemand die online graag 1 citroen wil bestellen, kan dus letterlijk 1 citroen bestellen, net zoals je dat in onze Versmarkten zou doen."
Je spreekt over verpakkingsvrij online shoppen. Kan je hier iets meer over vertellen?
"Natuurlijk. Het is belangrijk om twee dingen te begrijpen. Ten eerste willen we online de filosofie van de markt behouden en dat is verpakkingsvrij: zo weinig mogelijk afval, papier en plastiek. Maar, en nu kom ik bij het tweede punt, kwaliteit blijft onze nummer één focus. Dus hoe dan ook zal het soms nodig zijn om een product extra te verpakken. Natuurlijk zit onze e-commerce nu nog in de kinderschoenen en zullen we gaandeweg aanpassingen doen aan het proces en dus ook de verpakking optimaliseren. Het idee is om altijd beter en beter te worden, door te starten met de middelen en kennis die er nu voorhanden zijn."
Wat heeft de doorslag gegeven om deze online koers uit te varen?
"Dit was al sinds het begin het plan van Henri en is ook de reden waarom ik bij Terrabeo gestart ben. Het platform of de structuur van de webshop was er al, maar werd vooral puur informatief ingezet voor blogposts en praktische info. Het had enkel nog een ‘kapitein’ nodig om een strategie van de koers uit te werken. Covid-19 heeft alles voor ons versneld: mensen zoeken meer dan ooit naar oplossingen om hun leven te vergemakkelijken. Voor zij die dit als een uitdaging ervaren en minder tijd hebben om fysiek te gaan winkelen, wilden wij een toegankelijke oplossing bieden zonder te moeten inboeten aan kwaliteit."
"Covid-19 heeft alles voor ons versneld: mensen zoeken meer dan ooit naar oplossingen om hun leven te vergemakkelijken."
Waarin maakt BE O het verschil denk je met de andere spelers op de markt?
"In België zijn we één van de eerste spelers op de markt die het mogelijk maakt om biologische verse producten in bulk online aan te bieden, zoveel mogelijk verpakkingsvrij. Ten tweede, zoals reeds gezegd, shoppen onze klanten via onze webshop nog altijd lokaal, in hun favoriete Versmarkt, waar de bestellingen klaargemaakt worden door het team en niet in een opslagplaats door een onbekend persoon. Tot slot willen we ook het verschil maken op vlak van flexibiliteit. Bijna 6 jaar lang ondertussen, heeft BE O sterk gefocust op de producten en de juiste partnerschappen, daar wordt nog steeds aan gewerkt, maar die ervaring is er wel. Nu wordt het tijd om de service nog meer aan te scherpen."
Hoe zie je de dynamiek tussen de fysieke Versmarkten en de webshop?
"Wel, eigenlijk is achter de schermen van de webshop hetzelfde team actief als het team dat elke dag in contact staat met onze klanten in onze Versmarkten. Wij geven hen de tools of het draagvlak om enerzijds de klanten aan te spreken die hier elke week trouw hun boodschappen komen doen en anderzijds de klanten die nooit één voet in onze Versmarkt zullen zetten omdat ze de voorkeur geven aan meer comfort door levering aan huis. Daarnaast zijn er na bijna 6 jaar nog steeds Gentenaren die BE O niet kennen en hopen we op die manier een breder publiek aan te spreken."
"Ten tweede, zoals reeds gezegd, shoppen onze klanten via onze webshop nog altijd lokaal, in hun favoriete Versmarkt, waar de bestellingen klaargemaakt worden door het team en niet in een opslagplaats door een onbekend persoon."
BE O lanceerde in mei 2020 de webshop met een afhalingsdienst. Heb je hier trends in aankoopgedrag bij de consumenten kunnen opmerken?
"Het is opvallend dat consumenten vooral aan het begin van de week zoals zondagavond, maandag of dinsdag bestellen om dan tegen het einde van de week op donderdag of vrijdag hun bestelling op te pikken. Op deze manier is onze biologische webshop een mooie aanvulling op de Versmarkten, waar we vooral in het weekend een stijgend aantal marktbezoeken tellen. Daarnaast vinden ook meer consumenten de weg naar onze webshop voor de aankoop van droge voeding zoals biologische noten en zaden omdat je bij BE O niet alleen noten aan de juiste prijs koopt, maar ook aan de meeste betaalbare."
Welke rol zal e-commerce voor BE O nog spelen in de toekomst?
"Wij zijn het er allemaal over eens dat alles nog sneller zal gaan en e-commerce ook in onze sector een sterk focuspunt zal zijn. Zeker voor verse voeding. Voor ons betekent dat: nog meer focussen op onze service terwijl we dezelfde hoge kwaliteit aan de juiste prijs blijven aanbieden. En een webshop is hiervoor de ideale tool om onze fysieke diensten in de Versmarkten verder aan te vullen. Een voorbeeld hiervan is ‘het online boodschappenlijstje’, dat het mogelijk maakt voor consumenten om een herhaalaankoop te doen zonder van 0 te moeten beginnen. Opgeslagen producten kunnen makkelijk opnieuw besteld worden, net als voorgaande bestellingen."