Als je wil weten hoe het aanbod er de komende maanden in onze Versmarkten zal uitzien, moet je bij Fabian zijn. Fabian, Chief of Family Sourcing, is sinds twee jaar verantwoordelijk voor de aankopen van bijna al onze biologische producten. Dit doet hij niet alleen voor BE O, maar ook voor De Bio Markt in Brussel met wie BE O twee jaar geleden de krachten bundelde in de vorm van een gedeelde aankoopcentrale in Brussel.
Sinds 2 jaar ben je Chief of Family Sourcing, maar je maakt al veel langer deel uit van het team.
“Klopt. Zes jaar geleden al was ik een trouwe klant bij De Bio Markt van Tanneurs. Op dat moment was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Net als voor vele andere spontane kandidaten, leek werken bij Tanneurs ook voor mij een droomjob. Hoewel de kans klein was dat ik een plek in het team zou kunnen bemachtigen, liet ik toch mijn kandidatuur achter. Toen ik de dag nadien gebeld werd met de vraag “Ben je morgen vrij om te werken?”, sprong ik dus letterlijk een gat in de lucht van enthousiasme (lacht). Zo ben ik gestart als kassier, maar al snel kreeg ik een plek in de markthal, waar ik verantwoordelijk was voor het uitstallen van de producten en het controleren van de kwaliteit. Voor mij een bijzonder leerrijke periode, omdat ik uit eerste hand veel productkennis kon opdoen. Op termijn groeide ik door tot de verantwoordelijke voor groenten en fruit tot ik twee jaar geleden dus de kans greep om een nieuwe uitdaging aan te gaan als verantwoordelijke van de aankoopcentrale.”
“Als ik je vertel dat niet elke partner in het verhaal dezelfde manier van werken heeft, kan je nu waarschijnlijk zelf al raden dat het leversysteem soms vrij complex kan zijn.”
Wat doe je precies in de aankoopcentrale?
“In een notendop voorzie ik alle markten in Vlaanderen (BE O) en Brussel (De Bio Markt) van een kwalitatief aanbod biologische producten door de aankopen te centraliseren. Mijn collega Christopher assisteert me door de controle van de in- en uitgaande producten op te volgen. Een grote hulp om de algemene flow van het proces te bewaken. En hier komt toch wel heel wat bij kijken... Zo moet er altijd per pallet besteld worden om zowel de ecologische voetafdruk als de kost zo klein mogelijk te houden. Hiervoor werk ik rechtstreeks samen met de boeren, producenten en leveranciers in binnen- en buitenland die ons volledige transparantie over hun producten bieden. Als ik je vertel dat niet elke partner in het verhaal dezelfde manier van werken heeft, kan je nu waarschijnlijk zelf al raden dat het leversysteem soms vrij complex kan zijn.”
Hoe zorg je ervoor dat de producten altijd kraakvers in de Versmarkt toekomen?
"Door de stock zo klein mogelijk te houden, voor alle type producten ook die met een lange houdbaarheid. In het verleden kochten we veel grotere hoeveelheden in één keer, maar de ervaring leert ons dat dit voor ons niet meer de ideale manier van werken is. Door over te schakelen naar een just in time-systeem, heb ik meer controle over de stock en de versheid van de producten. Zeker met de zomer en dus warmere temperaturen in zicht, probeer ik de stock zo minimaal te houden. Doorheen de jaren heb ik enorm veel bijgeleerd en dat maakt het hier zo boeiend. Er is altijd ruimte voor verbetering en het team is niet schuw om de zaken te herbekijken als dat alle spelers in het verhaal vooruit helpt."
“Soms wordt er ook gekozen om een product eerst lokaal te testen vooraleer het voor de volledige groep (Terrabeo) via de aankoopcentrale wordt aangeboden.”
Het aanbod per Versmarkt kan soms verschillen. Hoe komt dit?
"In het algemeen is het aanbod grotendeels gelijk hoor. Toch kan het zijn dat er in Gent en Antwerpen een andere vraag is voor bepaalde producten van de klanten uit. In tegenstelling tot de Brusselse Bio Markten, plaatsen de Chiefs of Family Tom (Gent) en Béa (Antwerpen) een aantal bestellingen nog altijd rechtstreeks bij de boer of leverancier zoals dat bij De Volle Maan en De Drie Wilgen gebeurt. Soms wordt er ook gekozen om een product eerst lokaal te testen vooraleer het voor de volledige groep (Terrabeo) via de aankoopcentrale wordt aangeboden. Zo vind je bijvoorbeeld enkel in Gent typische Gentse streekbieren of lokaal geproduceerde, vegan kazen. Dat maakt het telkens weer een ontdekking als je één van onze markten op een andere locatie bezoekt."
Hoe ziet een standaard dag in de aankoopcentrale er voor jou uit?
"De drukste dag, is de dag waarop ik samen met Christopher de bestellingen klaar maak voor alle markten in Vlaanderen (BE O) en Brussel (De Bio Markt). Ik start dan meestal rond 7u30 met het afdrukken van hun bestellingen en bekijk dan op dat moment wat er nog in stock is, wat er vers binnenkomt en wat precies door de markten besteld werd. De dag dat de verse producten hier in de centrale geleverd worden zoals groenten en fruit, vertrekken ze ook meteen naar de markten om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden. Zowel wanneer de producten toekomen als wanneer ze vertrekken controleren we hier de versheid. En de controles blijven doorgaan wanneer de producten toekomen in BE O en De Bio Markt. Het meest uitdagende is wanneer de vraag groter is dan het beschikbare aanbod. Dan zit er niks anders op dan de beschikbare stock te verdelen per markt, zodat we iedereen toch minimaal tevreden kunnen stellen. Wanneer de bestellingen klaar staan voor vertrek, zit mijn dag op enkele administratieve taken zo goed als op. Misschien nog leuk om te weten is dat de bestellingen hier opgehaald en aan de markten geleverd worden door een klein familiebedrijf."
“Alle producten moeten in de eerste plaats biologisch gecertificeerd en seizoensgebonden zijn, dat is een evidentie. Verder zoeken we naar een goede verhouding tussen de beste kwaliteit en de juiste prijs.”
Hoe bepaal jij het aanbod?
"De Bio Markt in Brussel bestaat al meer dan 10 jaar, dus er lopen al heel wat nauwe samenwerkingen met boeren en producten met wie we al jaren en zelfs sinds het begin samenwerken. Zoals Agrinova in Sicilië bijvoorbeeld die ons voorzien van de lekkerste citrusvruchten. Alle producten moeten in de eerste plaats biologisch gecertificeerd en seizoensgebonden zijn, dat is een evidentie. Verder zoeken we naar een goede verhouding tussen de beste kwaliteit en de juiste prijs. Juist voor de boeren en producenten met wie we rechtstreeks samenwerken, maar ook voor de klant. Aan het begin van het seizoen bestel ik altijd kleinere hoeveelheden om de balans te kunnen afwegen."
“Als de smaak maar dan goed zit zoals bij de overheerlijke Natyra appels van Danny Billens, is het uitzicht van producten niet het meest doorslaggevende.”
Is ‘hoe’ de producten eruit zien ook belangrijk?
"Doorheen de jaren en mede door impactvolle gebeurtenissen zoals het afgelopen jaar, vinden nieuwe doelgroepen steeds meer hun weg naar duurzaam verantwoorde concepten als BE O en De Bio Markt. Deze consumenten komen van een doorgaanse supermarkt, waardoor ze anders werden ‘opgevoed’ op vlak van hoe producten eruit horen te zien. Iets waarmee ik niet anders kan dan rekening houden, want hoe dan ook bepaalt het uitzicht van een product de verkoop. Opnieuw een zoektocht om de balans te vinden tussen de relatief nieuwe consumenten en de klanten die al jarenlang voor biologische producten en bijgevolg de natuurlijke vorm van een product kiezen. En ja, die vorm kan al eens gek zijn. Een aubergine of tomaat die opeens een ‘neus’ heeft en een wortel die in plaats van één peen, twee penen groeit is in biologische teelt de normaalste zaak van de wereld. Als de smaak maar dan goed zit zoals bij de overheerlijke Natyra appels van Danny Billens, is het uitzicht van producten niet het meest doorslaggevende. Zo werd Danny’s oogst vorig jaar grotendeels verwoest door een hagelstorm, waardoor de appels vol deuken stonden, terwijl de smaak intact bleef. Met de gepaste communicatie werd de verkoop van de Natyra een succes. En ééntje dat smaakt naar meer, want klanten blijven nog steeds naar deze appels vragen."
Heb je een favoriet seizoen waarin je het liefste werkt?
"Eigenlijk wel ja (lacht)! Vooral de zomer en winter zijn mijn favoriete seizoenen, omdat de diversiteit aan producten dan het grootsts is. In de lente bijvoorbeeld loopt het seizoen in het zuiden voor aubergines, komkommers en courgettes op haar eind, maar laat het Belgisch aanbod nog op zich wachten. Hetzelfde verhaal doet zich voor in de herfst. Tijdens deze periodes liggen er dus opvallend minder producten in de markten, maar dat is nu eenmaal een onvermijdelijk gevolg van een seizoensgebonden aanbod."
“Ik vind het gewoon het ook zo’n groot plezier om producten te kopen bij mensen die weten waar ze mee bezig zijn, die de producten kennen en je gericht advies kunnen geven over hoe je ze klaarmaakt en bewaart.”
Wat is in de markten het meest verkochte product?
"De bananen, ongetwijfeld. Wereldwijd zou de banaan, na mango, de meest geconsumeerde fruitsoort zijn. Dit jaar zullen er ook bij ons mango’s verkrijgbaar zijn, maar pas in augustus en september wanneer we de vruchten bij onze trouwe partner in Spanje kunnen aankopen. De mango’s die je nu al in winkels vindt, komen doorgaans van Zuid-Amerika."
Laatste vraag: hoe zou jij zelf mensen overtuigen om vaker voor bio te kiezen?
"Voor mij is het meer een ecologische kwestie, omdat ik mezelf mee verantwoordelijk voel om van deze wereld een betere plek te maken. Als je kiest voor biologische voeding, kies je meteen ook voor je gezondheid en dat is zeker mooi meegenomen. Maar ik vind het gewoon het ook zo’n groot plezier om producten te kopen bij mensen die weten waar ze mee bezig zijn, die de producten kennen en je gericht advies kunnen geven over hoe je ze klaarmaakt en bewaart. Zelf ben ik een vegetariër, dus voor mij zijn concepten als BE O en De Bio Markt echt het walhalla voor de bewuste consument."
Wij zijn al zeker overtuigd! ;-)